آیا میخواهید از اکانت خود خارج شوید؟

بله

آموزش کار با Timer در سی شارپ

آموزش کار با Timer در سی شارپ

حتما برای شما هم پیش اومده که نیاز داشته باشید در برنامه خود یک کار یا عملیات را به صورت بازه زمانی انجام دهید. برای مثال هر 10 ثانیه به کاربر اخطار دهید یا کار هایی به این شکل. در این مقاله از باگ لند ما به آموزش کار با ابزار Timer در برنامه ویندوز فرم سی شارپ میپردازیم.

ابزار تایمر چیست؟

 

ابزار تایمر ابزاری است که با استفاده از آن ما میتوانیم کار یا کار هایی را در بازه های زمانی انجام دهیم. برای مثال هر 20 ثانیه عملیاتی را انجام دهیم. در ادامه بیشتر با این ابزار کاربردی آشنا خواهید شد.

آموزش کار با تایمر در سیشارپ

ابزار تایمر هم همانند ابزار هایی مثل فایل دیالوگ ها به صورت بصری است و یا در واقع در پشت برنامه اجرا میشود و در ظاهر تاثیری ندارد.

این ابزار خصوصیت های زیادی ندارد اما دارای 2 خصوصیت مهم به نام Interval و Enabled است.

Interval

این خصوصیت مقدار زمان هر بار اجرا شدن دستورات رویداد Tick را مشخص میکند. 

نکته: مثل تمام کنترل ها این کنترل هم بر اساس میلی ثانیه کار میکند (1000 میلی ثانیه = 1 ثانیه)

Enabled

این خصوصیت به صورت یک Bool است که دارای True و False است که وقتی این خصوصیت روی True قرار بگیرد تایمر استارت و وقتی روی False قرار بگیرد تایمر متوقف میشود.

مثال: 

برای تست این ابزار یک برنامه ویندوز فرم به نام Timer Test بسازید و از Toolbox ابزار Timer را کشیده و روی فرم رها کنید. این ابزار در قسمت Component Tray قرار میگیرد.

روی ابزار تایمر کلیک کنید و از Properties خاصیت Interval آن را برابر با 1000 قرار دهید و Enabled آن را هم برابر با True قرار دهید.

حالا 2 بار روی ابزار تایمر کلیک کنید تا رویداد Tick آن ساخته شود و به خاطر بسپارید که با تنظیمات بالا این رویداد هر 1 ثانیه عمل میکند.

یک متغیر در کلاس فرم ایجاد کنید:

private int velocity = 5;

کد های زیر رو در رویداد tick بنویسید: (یک دکمه هم روی فورم قرار دهید)

private void timer1_Tick(object sender, EventArgs e) {    if (button1.Top <= 0 || button1.Bottom > this.ClientSize.Height) velocity = -velocity;     button1.Top += velocity; }

وقتی که رویداد مورد نظر فراخانی شود دستورات بدنه آن اجرا میشود و در دستور بالا ابتدا شرط را برسی میکند که دکمه به بالای فرم رسیده است یا به پایین فرم. اگر هر کدام از شرط ها درست باشد به راحتی با قرینه کردن مقدار velocity جهت دکمه را تغییر میدهیم. اگر دکمه به سمت بالای فرم حرکت کند و به بالای فرم برسد جهت حرکت آن تغییر میکند. برنامه را اجرا و نتیجه را مشاهده کنید. (هرچی Interval را کم تر کنید سرعت حرکت بیشتر است)

 

به همین راحتی ما توانستیم از ابزار تایمر در پروژه خود استفاده کنیم. اگر نظر یا مشکلی دارید در بخش کامنت ها با ما درمیون بگذارید. موفق و پیروز باشید.

لینک کوتاه مقاله : https://BugLand.ir/A/d51